Уже традиційно кінець квітня – початок травня у музичному житті Дрогобича знаменується проведенням Міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile» на базі Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Хоча просто конкурсом таку подію назвати складно, оскільки в його рамках відбуваються й інші заходи: концерти, майстер-класи, конференції, творчі зустрічі та презентації за участю запрошених вітчизняних та іноземних гостей.

Ранок третього  травня 2019 року зібрав у залі ДДПУ імені Франка учасників IV Міжнародної науково-практичної конференції «Музичне мистецтво XXI століття: історія теорія, практика». Всі присутні в залі мали честь привітати членів журі – гостей із Великої Британії та Франції, які вперше відвідали Україну – а це Раймонд Боделл (Raymond Bodell), лауреат міжнародних конкурсів, директор Британського коледжу акордеоністів, Голова Національної організації акордеоністів Сполученого Королівства, віце-президент Всесвітньої конфедерації акордеоністів «Confédération Mondiale de lAccordéon» та Фредерік Дешампс (Frédéric Deschamps), лавреат міжнародних конкурсів, професор, директор міжнародного Акордеонного центру (Франція), президент Всесвітньої конфедерації акордеоністів «Confédération Mondiale de lAccordéon». Після ряду доповідей із лекцією виступив також доктор мистецтвознавства, заслужений діяч мистецтв України, лауреат міжнародних конкурсів та один із членів цьогорічного журі Андрій Сташевський, якому на честь його 50-річного ювілею присвячувався конкурс.

Насичена програма інавґураційного дня містила також майстер-клас Ф. Дешампса, після якого у Залі Театру імені Юрія Дрогобича офіційно представили всіх членів журі конкурсу та розпочався великий інавгураційний концерт XII Міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile». Ведучими заходу виступили доцент Богдан Пиц та провідний концертмейстер Наталія Сторонська.

На фото зліва-направо: Андрій Душний, Фредерік Дешампс, подружжя Боделл, Ігор Саєнко

Першим свій виступ розпочав гість із Сербії, один із членів журі, лауреат «Grand Prix» VI-го конкурсу «Perpetuum Mobile», баяніст Мілош Стоіменов, на високому виконавському рівні презентувавши публіці складні й різнохарактерні твори композиторів XX – XXI ст., зокрема, автора А. Сташевського «Монолог хід» та композицію Г. Хермоси «Fragilissimo» (Г. Хермоса – іспанський баяніст, композитор, професор акордеона Музичної консерваторії «Jesús de Monasterio» іспанського м. Сантадер, минулорічний член журі та учасник концерту 29 квітня 2018 року).

Концерт продовжили О. Коломоєць, О. Шиян, І. Саєнко (керівник квартету, член журі) і Р. Молоченко у складі Квартету баяністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України – який, до слова, також цього року святкує творчий ювілей від часу заснування  далекого 1939 року – програмою під назвою «Made in Ukraine», що складалася із творів українських композиторів. Під час виступу відбулася світова прем’єра масштабної та надзвичайно колоритної, в дечому навіть історичної дев’ятичастинної сюїти Андрія Сташевського «Давньокиївські фрески», яка дала можливість слухачам віртуально стати учасником народних торжеств та інших подій родом із стародавніх часів Київської Русі. Музиканти відзначилися ідеальним ансамблем, віртуозним  володінням традиційними баянами та виготовленими спеціально на замовлення квартету унікальними баяном-баритоном і баяном-контрабасом, збалансованою звуковою грою із «матовими» piano і повнозвучними кульмінаціями. День прем’єр «на біс» завершив «Чардаш» в обробці М. Різоля.

Вікенд, окрім прослуховувань конкурсантів, пройшов під знаком рециталів солістів та колективів у залі ДДПУ. У суботу молоді акордеоністи, лауреати міжнародних конкурсів (серед яких і «Perpetuum mobile») Максим Гафич та гостя із Литви Еґле Баркєвічютє вразили слухачів натхненною та запальною грою, різнобарвною палітрою емоцій і бездоганним технічним втіленням програм, стильова панорама яких включала твори від епохи бароко до сучасності. Неділя запам’яталася слухачам концертами авторства А. Марчелло, Р. Гальяно та музикою танго А. П’яцолли у виконанні заслуженого артиста України Ігоря Саєнка – блискучого виконавця не лише на баяні, а й акордіні – який цього разу виступив як соліст у складі Камерного ансамблю «АРТЕХАТТА» (творча майстерня Мирослави Которович).

Учасники конкурсу

Звичайно, найважливішими з-поміж великої кількості подій, які супроводжували «Perpetuum mobile – 2019», були конкурсні прослуховування учасників різного віку, які репрезентували не лише Україну, а й Литву, Латвію, Білорусь, Сербію, Велику Британію, Китай, Молдову. Вони змагалися у таких категоріях, як солісти, учасники малих та великих складів ансамблів і оркестрів, а також як концертні виконавці та виконавці-композитори, презентуючи вміння виконувати твори починаючи від епохи бароко і завершуючи авторами-сучасниками (в тому числі і власні). Майстерність учасників оцінювалася вітчизняними (а це Володимир Зубицький, Володимир Мурза, Віталій Заєць, Андрій Дубій, Ярослав Олексів, Сергій Карась, Юрій Чумак, Сергій Максимов, Михайло Дмитришин) та запрошеними з інших країн (Микола Севрюков, Трофім Антіпов із Білорусі, Едуардас Габніс із Литви, Єжи Мандравскі з Польщі, Мілош Стоіменов із Сербії), також згаданими вище висококомпетентними членами журі, які є знаними солістами, лауреатами конкурсів, викладачами академій, університетів та коледжів.

Урочистій церемонії закриття конкурсу та концерту лауреатів, що співпали із ювілейним Днем акордеона, встановленим 6 травня 1829 р., передував майстер-клас Раймонда Боделла, після якого відбулося вручення нагород та дипломів переможцям і концерт лауреатів перших премій та Grand Prix різних категорій.

Присутні в залі мали змогу почути оркестри народних інструментів Дніпровської ДМШ №12 (худ. кер. Жила Є. М.), школи музики і мистецтв м. Улброка, Латвія (худ. кер. Рієкста А. Х.), оркестр акордеоністів-баяністів Івано-Франківського МУ ім. Д. Січинського (худ. кер. Квятковський С. В.).

Серед солістів виступали Р. Пунейко, П. Гільченко (ЛНМА ім. М. Лисенка, кл. Олексіва Я. В.), В. Кашута (Харківський НУМ ім. І. Котляревського, кл. Стрільця А. М.), П. Скребец (Брестський МК ім. Г Ширми, Білорусь, кл. Захарчука А. М.), М. Топчій (Запорізька ДМШ №6, кл. Передрія С. М.), Й. Возбутас соло та у складі дуету з О. Лукаускайте (Гімназія мистецтв ім. С. Сондецкіса, Шяуляй, Литва, кл. Маркявічене М.). В дуетах звучали В. Шебела, С. Козлов (Білоруська державна академія музики, кл. Скачко Л. В.), А. Іщенко, М. Синягівський (Полтавська МАМ ім. Р. Кириченко, кл. Крятенка В. О.).

Під час концерту Олександр Пірієв в якості менеджера культурно-мистецьких програм Національної телекомпанії України, яка виступила інформаційним партнером конкурсу, особисто відзначив лауреата «Grand Prix» Романа Пунейка ще однією вагомою нагородою – студійним записом до Фонду UA: Українського радіо, гру якого, окрім вітчизняних, почують такі радіостанції, як BBC, Radio France, Deutsche Welle.

Зліва-направо: Егле Баркєвічютє, Андрій Душний, Іонас Возбутас, Максим Гафич

Одним із найбільших досягнень цьогорічного «Perpetuum Mobile» було його внесення до реєстру Всесвітньої конфедерації акордеоністів «Confédération Mondialede lAccordéon», а директор конкурсу, доцент Андрій Душний та Заслужений артист України Ігор Саєнко, стали членами цієї організації. Також вперше представництво Конфедерації в України делегує учасників-лауреатів М. Синягівського, А. Іщенка (у складі дуету), Р. Пунейка, П. Гільченка (Львів), В. Кашуту (Харків), Р. Сапуна (Шостка) (на головному фото – ред.) на участь у Міжнародному конкурсі «Трофей світу – 2019» у Португалії .

Ця подія відзначилася гучним резонансом у мистецьких колах, схвальними відгуками та побажаннями оргкомітету, у склад якого входили Голова, ректор ДДПУ ім. І. Франка Скотна Н. В., заступники Вовк Ю. Я., Дацюк С. Я., директор Душний А. І., художній керівник Пиц Б. Р., Чумак Ю. В., Гнатенко М. Г., Шафета В. В., Боженський А. В., Дякунчак Ю. І. та ін.

Враження про щорічні конкурси – зимові «Візерунки Прикарпаття» та весняний «Perpetuum mobile» – найдоцільніше виразити словами академіка та в минулому голови журі конкурсу М. Давидова, за якими прикарпатський Дрогобич перетворився на «своєрідну Мекку – столицю народно-інструментального мистецтва України».

Фото надані оргкомітетом конкурсу

Юліана БУРДА, “Модерато”